Køber forbrugerne fortsat billigere og billigere gadgets - og hvor hårdt er
Apple ramt af afmatningen i PC-salget. Disse spørgsmål besvares i aften, når
koncernen fremlægger sit årsregnskab.
Elektronikforbrugerne er blevet mere tilbageholdende og foretrækker i
stigende grad sidste års model, eller den billigste i serien.
Sådan ser den virkelighed ud, som Apple senere i dag ventes at præsentere,
når selskabet fremlægger sit regnskab for sit fjerde kvartal (Apples regnskabsår
følger ikke kalenderåret) og for hele året.
Allerede de seneste kvartaler har Apples tal vist tendensen: Forbrugerne
køber flere Apple-produkter end nogensinde før, men de nøjes med billigere
modeller, som Apple har et mindre overskud på.
I gennemsnit venter i alt 48 analytikere på Wall Street at Apple fremviser en
lille omsætningsvækst, især båret frem af et stigende iPhone-salg, der ventes 24
procent højere end for et år siden.
Salget af iPads ventes at være faldet med en procent i Apples fjerde kvartal
i forhold til samme kvartal året før, mens det ser ganske pauvert ud for salget
af Apples Mac-maskiner, der ventes at være dykket med hele 13 procent.
Samlet set venter Wall Street, at Apple i fjerde kvartal gav et seks procent
lavere overskud end for et år siden.
Tallene er ventet med spænding, fordi der har været stor tvivl om salget af
de to nye iPhones, 5S og 5C. Mens 5S angiveligt har solgt fint, står det værre
til med den lidt billigere iPhone 5C. Der har været flere rapporter fremme om,
at Apple sågar har sat farten på de kinesiske samlebånd ned, så kun produceres
det halve i forhold til planlagt.
Apple er også ramt af det generelt sløvere PC-salg, der er skrumpet i mange
kvartaler i træk. Sidste gang viste tal fra både IDC og Gartner Group, at Apple
i USA er særligt hårdt ramt af afmatningen, og at Apple fortsat taber terræn på
PC-markedet, mens selskabets konkurrenter på det amerikanske marked vejrer
morgenluft.
En del af årsagen til afmatningen er dog, at forbrugerne gennem længere tid
har investeret i tablets, frem for computere - og Apple er fortsat
markedsledende på netop tablets.
IDC har tidligere i år forklaret, at smartphone-køberne er på vej ind i en ny
fase. Denne fase er præget af, at de såkaldte firstmovers allerede har
investeret i de dyre topmodeller, mens den næste bølge af købere er dem, der har
langt mere moderate behov, og som derfor ikke vil bruge samme summer på
mobiler.
Jeg tror det har meget at sige at der findes mange covers som de ikke har eneret til længere.
SvarSletMange køber covers som de får fra kina eller bruger nogen som www.priintoncover.dk hvor man kan designe sit helt eget iPhone cover