torsdag den 20. oktober 2011

EU-dom giver Apple fordel i designstrid

EU-Domstolen i Luxemborg afsagde torsdag sin første dom nogensinde i en EU-designsag.

Sagen handler om et design på noget reklamelegetøj fra PepsiCo, som er blevet erklæret ugyldigt, idet virksomheden Group Promer for et par år siden registrerede et produkt, der ligner det til forveksling.

Dommen kan få stor betydning for udfaldet af en række verserende design-retssager mellem Apple og Samsung, mener Eva Aaen Skovbo, jurist og afdelingsleder ved konsulentvirksomheden Patrade.

"Afgørelsen er interessant for Apple-Samsung-sagerne, fordi den siger, at det blot er forbrugere med ”en særlig opmærksomhed”, der skal vurdere om produkterne giver det samme helhedsindtryk. Det betyder, at det således ikke er forhandlere med et dybere kendskab til produkterne eller designeksperter, der skal vurdere om produkter ligner hinanden. Hvis forbrugerne opfatter produkterne som ens ud fra et helhedsindtryk, er det nok til, at man har krænket et andet produkt," påpeger hun.

Eva Aaen Skovbo mener, at dagens afgørelse kan give Apple en fordel i de kommende designsager mod Samsung, når sagerne skal afgøres ved europæiske domstole

”Det betyder, at Apple kan vinde sagen ved at overbevise dommerne om, at forbrugerne vil tage fejl af Apples og Samsungs tablet-computere ud fra et helhedsindtryk. Med andre ord: Hvis blot forbrugerne forveksler produkterne, er det lige meget, hvad forhandlere, eksperter og andre mener,” siger Eva Aaen Skovbo, der har undervist i designret ved Aarhus Universitet og ført adskillige designsager som både advokat og designjurist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar