tirsdag den 27. september 2011

Apple dræber langsomt sin iPod

Elektronikgigantens banebrydende MP3-afspiller, iPod, fylder mindre og mindre i omsætningen. Paradoksalt nok er det Apples egen kommende storsatsning, der kan ende med at tage livet helt af den.

I første kvartal 2006 stod Apples iPod for 55 procent af omsætningen hos det amerikanske techselskab. I fjerde kvartal 2010 var den procentsats nede på 8,4.

Det kunne i princippet vidne om et selskab, der flopper fuldstændigt, når det kommer til, at få en guldkalv til at galopere videre. Men i Apples tilfælde handler det lige så meget om, at virksomheden har succes med dets andre produkter i form af tavlecomputere og mobiltelefoner – produkter der i sig selv udkonkurrerer dets iPod, da de også indeholder musikfunktionen.

Nu tyder det så på, at Apples hypede iCloud-tjeneste kan være med til at give dødsstødet til MP3-afspillerne, skriver det amerikanske netmedie Atlantic Wire. iCloud er en serverbaseret arkivtjeneste til alle mobile apparater, og den ventes snart at blive rullet ud.

Hvis iCloud viser sig at kunne give brugere en problemfri adgang til deres serverarkiv, bliver iPod’ens berettigelse endnu mindre – for hvorfor have iPod’en tilsluttet musikanlægget, når der er adgang til hele musikbiblioteket via nettet? Og hvorfor spilde tiden med at lægge musik over på ens MP3-afspiller, når man bare kan streame den via sin mobiltelefon?

Med sin serverservice risikerer Apple altså at udhule markedet for MP3-afspillere endnu mere. Det mener Atlantic Wire kan presse Apple til at tage tænkehatten på for at finde ud af, om iPod’en kan udvikles mere. Det f.eks. i form af adgang i mobilnettet og andre funktioner i dens iPod Nano.

I Apples seneste kvartalsregnskab fremgik det, at iPod-salget var faldet 20 procent i forhold til kvartalet før. Den samlede omsætning fortsætter dog med at drøne i vejret og nåede i andet kvartal 2011 150 milliarder kroner. Så økonomisk set lider Apple ikke den store skade på den konto.

Det kan godt være, at iPod-guldkalven, der blev introduceret i 2001, er på vej i graven, men i mellemtiden er selskabet bare vokset og vokset. Og det i sådan en grad, at det endda har overhalet oliegiganten Exxon Mobile som det mest værdifulde i USA målt på markedsværdi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar